Vind jij dat ook zo jammer? Je hebt ooit veel tijd en moeite gestoken in het aantrekken van die klant. Jullie samenwerking verliep top. En nu? Nu is het voorbij en begin je weer opnieuw met de volgende klanten. Maar ook daar neem je naar verloop van tijd weer afscheid van. Het is een continue proces, waarbij veel tijd en moeite gaat zitten in het begin. In het aantrekken van klanten. Maar aan het eind van het proces, aan het afscheid en de periode daarna wordt vaak weinig aandacht besteed. Laat staan dat er tijd en moeite wordt gestoken in het in beeld blijven bij voormalige klanten.
Zonde? Jazeker.
Want als je een relatie goed afsluit én je daarna in beeld blijft, dan kunnen jouw voormalige klanten goud waard zijn.
Ik geef je twee belangrijke redenen om in beeld te blijven bij jouw voormalige klanten:
Reden 1: Ze kunnen opnieuw jouw klant worden
Mocht zich opnieuw een situatie voordoen waarbij ze jouw dienst kunnen gebruiken, dan denken ze meteen aan je. Deze klant heeft geen overtuiging meer nodig. En daarmee dus minder van jouw geld, tijd en energie. Ze kennen jou, ze weten wat ze van je kunnen verwachten en hebben al een keer fijn met je samengewerkt. Je hoeft ze niet meer te overtuigen van jouw toegevoegde waarde.
Denk eens aan al die uren die je besteeds aan het zoeken naar de juiste contactpersonen, netwerkgesprekken, het opvolgen van leads en het overtuigen van potentiële klanten. Dat hoef je voor deze klant niet meer te doen.
En heb je eigenlijk al een vervolgaanbod voor je klanten? Iets wat interessant voor hen is aan het einde van jullie gezamenlijke traject? Zo niet, dan is het ook goed om daar eens naar te kijken.
Reden 2: Jouw oud-klanten kunnen een belangrijk marketingkanaal worden.
Reviews wekken vertrouwen op en kunnen een doorslaggevende rol spelen bij de keuze voor een nieuwe partij. Ik heb het dan niet alleen over de online reviews op jouw website, Google, LinkedIn of een ander social media kanaal, maar ook over de aanbevelingen die jouw netwerk voor jou doet. Juist ook deze aanbevelingen van vrienden en zakelijke relaties spelen een grote rol bij het keuzeproces van nieuwe klanten.
Reden genoeg dus om in beeld te blijven bij je oud-klanten, zodat ze, ook maanden of jaren later, nog steeds aan jou denken als. Maar hoe zorg je dan dat ze aan je blijven denken?
Ik geef je 5 manieren om in beeld te blijven bij voormalige klanten
De eerste manier: de “ouderwetse” nieuwsbrief
Maar dan wel een doordachte nieuwsbrief. Als jullie samenwerking ten einde is, dan heb jij waarschijnlijk een probleem opgelost voor je klant. Vaak breekt dan een nieuwe fase aan waarin weer nieuwe uitdagingen, verlangens en taken een rol spelen. Als je gedegen klantonderzoek hebt gedaan, dan weet jij wat er speelt in de fase nádat jullie samenwerking ten einde is gekomen. Hier kun je met jouw nieuwsbrief op inhaken, door kennis, tips en waarde te delen die aansluit bij deze fase van je klant. Heb jij bijvoorbeeld net een nieuwe website opgeleverd? Dan kun je je klanten periodiek op de hoogte houden met bijvoorbeeld tips over het updaten van de website of het schrijven van teksten waarmee ze goed scoren in Google.
De tweede manier: organiseer een klantendag
Eens per jaar of twee jaar kun je je bestaande en oud-klanten uitnodigen voor een klantenborrel. Dit is de ultieme gelegenheid om hen te inspireren met tips en tricks die passen bij de problemen, verlangens en uitdagingen waar ze ná jullie samenwerking mee te maken hebben. Ook kun je hier jouw klanten aan elkaar koppelen en mooie samenwerkingen tot stand brengen die voor iedereen waardevol zijn en jouw netwerk steviger maken.
De derde manier: produceer content die past bij jouw oud-klanten
Als je actief bent op Social Media is het verstandig om ook hier de verbinding te maken met oud-klanten. Een verbinding die verder gaat dan alleen de connectie aangaan. Je kunt hen blijven prikkelen en informeren met posts, blogs en video’s die passen bij de fase waarin zij nu zijn belang. Content die past bij hun verlangens, problemen en taken van dat moment.
De vierde manier: toon je dankbaarheid
Heeft een oude of bestaande klant jouw naam ergens genoemd? En heb jij daardoor een interessante lead of misschien zelfs wel een mooie nieuwe opdracht? Vergeet dan niet om jouw klant daarvoor te bedanken. Dat kan natuurlijk door een kleine attentie, maar ook een handgeschreven kaartje of belletje doet hier wonderen.
Tot slot: Blijf op de hoogte
Een inkoppertje, maar oh zo belangrijk. Blijf op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen binnen jouw netwerk en bij oud-klanten. Reageer op de mijlpalen die ze op Social Media delen. Hebben ze een nieuwe baan of functie? Heeft het bedrijf een andere naam of rebranding ondergaan? Bieden ze nieuwe producten of diensten aan? Of misschien hebben ze wel een hulpvraag en kun jij hen koppelen aan iemand uit jouw netwerk. Allemaal redenen om contact te leggen met jouw oud-klanten.
Maar niet iedereen is even open en actief op social media. Wellicht geldt dat ook voor een deel van jouw oud-klanten. Plan dan eens een dagdeel in de maand en verdiep je in je oud-klanten. Wat speelt er bij hen? Bel eens spontaan een oud-klant op, gewoon omdat het kan. Je zult zien dat ze dat waarderen.
Met oprechte aandacht en verbinding is het makkelijker om in beeld te blijven bij voormalige klanten
Als je in beeld wilt blijven bij jouw voormalige klanten dan werkt dat alleen als je bereid bent je huiswerk te doen. Als je bereid bent om je te verdiepen in hetgeen er dan bij die klanten speelt. Als jij het oprecht interessant vindt om te weten wat er bij jouw klanten speelt nadat jullie afscheid hebben genomen. Als je hen jouw tijd en aandacht wilt geven en de band die jullie voorheen hadden in stand wilt houden.
Maak jij tijd om in beeld te blijven bij jouw voormalige klanten?

Hoi. Ik ben Danielle.
Met mijn blogs wil ik je op weg helpen bij het vinden, binden en behouden van je klanten. Niet door middel van harde sales, maar vanuit verbinding. Verbinding tussen jouw organisatie, jouw merk en jouw klanten.
WIl je dat ik een keer met je mee denk? Laat dan hieronder een bericht achter.
Wil je nog meer inspiratie? Lees dan ook één van de andere blogs.
Aan de slag: maak een persona
Je bent er helemaal klaar mee. Het lijkt alsof je de klik met je klanten maar niet kunt maken. Het lijkt of datgene dat jij de wereld in slingert niet bij hen landt, dat ze niet getriggerd worden om contact met je op te nemen. Jouw posts. blogs en video's lijken hen...
De ervaring leert: Edwin den Heijer
Ook als ondernemer hebben we klantervaringen. Zowel zakelijk als privé. Niet elke klantervaring doet iets met je. Maar van de uitschieters kunnen we allemaal iets leren. Waar werd je enthousiast van? Hoe kon jouw leverancier je verrassen? Of waarom zet je ergens...
De ervaring leert: Piet van der Putten
Ook als ondernemer hebben we klantervaringen. Zowel zakelijk als privé. Niet elke klantervaring doet iets met je. Maar van de uitschieters kunnen we allemaal iets leren. Waar werd je enthousiast van? Hoe kon jouw leverancier je verrassen? Of waarom zet je ergens...