September. De pepernoten liggen alweer in de winkel, de dagen worden langzaam maar zeker korter en jij vraagt je af wat je dit jaar weer als relatiegeschenk moet geven aan je nieuwe én je trouwe klanten. Wat is dat toch lastig. Je wilt opvallen tussen de massa, het moet passen bij jouw bedrijf en als het even kan een glimlach bij de ontvanger teweeg brengen. Gaat dat voor jou op? Dan is het nu de tijd om na te denken over de alternatieven voor het jaarlijkse relatiegeschenk.
Wat is en blijft dat lastig, hè? Steeds maar weer een origineel en passend cadeau vinden voor je klanten. En dus besteedt je het maar uit aan je secretaresse, de officemanager of wellicht je partner. En dan is het aan hen om te komen met ideeën waar jovan uw klant helemaal ondersteboven is. Maar wees eens eerlijk. Hoe vaak lukt dat nu eigenlijk? Om écht met een cadeau te komen dat een glimlach teweeg brengt op het gezicht van jouw klant.
Nadelen van een jaarlijks relatiegeschenk in december
Zit je klant wel op jouw relatiegeschenk te wachten? Op die jaarlijkse fles wijn aan het eind van het jaar? Op die agenda voor het nieuwe jaar. Of op die USB-stick die eigenlijk net te weinig capaciteit heeft. Bij veel organisaties belanden dit soort relatiegeschenken in de kerstborrelloterij tijdens of in de la. Het maakt in elk geval geen blijvende impact op de ontvanger.
Als je er niet goed over na denkt, kun je met relatiegeschenken de plank zelfs goed mis slaan. Vooral als het totaal niet past bij jouw bedrijf, de ontvanger of jullie relatie. Zo past een baseballcap vaak niet bij de gewenste uitstraling van een advocatenkantoor en een reep chocolade drukt niet echt de dankbaarheid voor een jarenlange, rendabele relatie uit.
De drie alternatieven voor het jaarlijkse relatiegeschenk in december
Maar wat doe je dan? Je wilt je klant of andere relatie toch laten weten dat je hem of haar waardeert? Dat je jullie relatie belangrijk vindt. Dat snap ik. En er zijn een heleboel alternatieven. Alternatieven die meer opvallen en een impact maken die langer blijft hangen.
Alternatief 1: een relatiegeschenk op een ander inhaakmoment
Een goed alternatief voor het traditionele eindejaarsgeschenk is een geschenk op een ander moment.
Is humor één van de pijlers binnen jullie organisatie? Waarom dan niet een ludiek geschenk op 1 april? Of staat duurzaamheid centraal? Dan kies je voor de duurzaamheidsdag. En past orde en structuur bij jullie organisatie en klanten? Dan kun je terecht op de “ruim je bureau op-dag” of de “dag van de checklists” die eind oktober plaats vindt.
Zijn diëtisten jouw belangrijkste doelgroep? Kies dan voor de dag van de diëtiste op 19 september. Richt je juist op de geestelijke gezondheidszorg, dan kun jij op 10 oktober je klanten in het zonnetje zetten. IT- en webbedrijven zijn aan de beurt op international CAPSLOCK-day op 22 oktober.
Op deze manier zijn er legio momenten te vinden waarop jij écht op kunt vallen, omdat je gewoon niet mee doet met de massa. Inspiratie voor deze inhaakmomenten vind je bijvoorbeeld op www.inhaakkalender.nu.
Alternatief 2: een relatiegeschenk op een belangrijk moment in jullie samenwerking
Nog meer impact kun je maken als je kiest voor een relatiegeschenk op een belangrijk moment in jullie samenwerking. Uiteraard kun je hierbij denken aan het tekenen van een contract of het vieren van een gezamenlijk behaald resultaat. Maar kijk ook eens naar de andere momenten in jullie samenwerking? Wanneer kun jij ergens een feestje van maken voor jouw klant? Of kun je juist iets doen als je klant tussen twee contactmomenten door lang moet wachten, zodat ze weten dat jij er nog bovenop zit.
Het is dan wel belangrijk dat je weet hoe de klantreis van jouw klant eruit ziet. Wat er dan bij hem gebeurt? En wanneer er een (positieve of negatieve) piek in zijn emoties zit. Op die manier kun je hierop inspringen én een blijvende indruk achterlaten.
Alternatief 3: geen relatiegeschenk, maar aandacht het hele jaar rond
Wil je helemaal af van de standaard relatiegeschenken, maar wel impact maken op je klant? Kijk dan eens of je het helemaal anders in kunt richten. Neem het budget dat je normaal gesproken besteedt aan je relatiegeschenken en stel hiermee en pakket samen dat je in staat stelt om op álle persoonlijke en zakelijke hoogte- en dieptepunten van je klant in te springen. Zo geef je de klant het gevoel dat hij ertoe doet, dat hij gezien wordt.
Denk bijvoorbeeld aan een kaartenset voor rouw, trouw en andere persoonlijke hoogtepunten. Deze kunnen dan door je medewerkers op elk gewenst moment worden ingezet. Maar zorg ook voor een range van geschenken in diverse budgetklassen die je medewerkers naar eigen inzicht kunnen weggeven als ze dit goed achten voor de klantrelatie. Van ludieke weggevers van een paar euro tot een dure wijn.
Wil je dit goed laten werken, dan zijn twee dingen van belang:
- Je doet onderzoek naar welke standaardmomenten voor jouw klanten belangrijk zijn. Door hierop steeds weer in te spelen, maak je iedere keer opnieuw impact.
- Je geeft jouw medewerkers de vrije hand om iets voor een klant te doen. Of het nu gaat om het sturen van een kaart of om een duurder geschenk. Jouw medewerker moet het idee hebben dat jij hem vertrouwt in het opbouwen en versterken van de klantrelatie.
Kies jij voor één van de alternatieven voor het jaarlijkse relatiegeschenk? Of blijf je de traditie in ere houden?
Ik ben benieuwd. Ga jij de komende maanden weer veel tijd steken in het uitzoeken, bestellen en versturen van de relatiegeschenken in december? Of kies je voor een alternatief waarmee je wellicht meer impact gaat maken?

Hoi. Ik ben Daniëlle.
Met mijn blogs wil ik je op weg helpen bij het vinden, binden en behouden van je klanten. Niet door middel van harde sales, maar vanuit verbinding. Verbinding tussen jouw organisatie, jouw merk en jouw klanten.
WIl je dat ik een keer met je mee denk? Laat dan hieronder een bericht achter.
Wil je nog meer inspiratie? Lees dan ook één van de andere blogs.
Aan de slag: maak een persona
Je bent er helemaal klaar mee. Het lijkt alsof je de klik met je klanten maar niet kunt maken. Het lijkt of datgene dat jij de wereld in slingert niet bij hen landt, dat ze niet getriggerd worden om contact met je op te nemen. Jouw posts. blogs en video's lijken hen...
De ervaring leert: Piet van der Putten
Ook als ondernemer hebben we klantervaringen. Zowel zakelijk als privé. Niet elke klantervaring doet iets met je. Maar van de uitschieters kunnen we allemaal iets leren. Waar werd je enthousiast van? Hoe kon jouw leverancier je verrassen? Of waarom zet je ergens...
De ervaring leert: Evert-Jan Hagen
Ook als ondernemer hebben we klantervaringen. Zowel zakelijk als privé. Niet elke klantervaring doet iets met je. Maar van de uitschieters kunnen we allemaal iets leren. Waar werd je enthousiast van? Hoe kon jouw leverancier je verrassen? Of waarom zet je ergens...